De coronacrisis zorgt voor een flinke extra uitdaging dit jaar wat betreft omzet en rendement. Deze unieke situatie dwingt ons om te kijken hoe het nog beter en/of anders kan, nu en in de toekomst. De vragen zijn vooral:
  • Zijn er kansen waar we op in kunnen spelen?
  • Wat kunnen we doen om de schade te beperken?
  • Zijn portfolio/marketing/businessmodel toekomstbestendig?
Communiq is al jarenlang de specialist in Franchisemarketing. Samen met onze klanten geven we invulling aan deze vragen en maken we plannen voor vandaag, morgen en voor de langere termijn. We delen deze inzichten graag, hopelijk inspireert het je!

Korte termijn idee vanuit Communiq voor omzetmaximalisatie

De consument zit thuis en snakt inmiddels naar fysieke afleiding. Na al die digitale ontmoetingen in Teams, Trello, Google Hangouts en Skype, willen we weer real life ervaringen. Kijk hoe je hierop kunt inspelen in je winkel en online. Wellicht biedt de vakantieperiode, die we meer in eigen land gaan vieren, veel kansen voor je franchiseformule. Het bestedingspotentieel zal wellicht hoger zijn bij je bestaande klantengroep, het is namelijk aannemelijk dat er meer vakantiegeld in eigen land uitgegeven wordt.

Kostenbesparing en meer rendement met je marketingbudget

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Er komt minder geld binnen, dus als we minder uitgeven kunnen we hopelijk toch het jaar financieel positief afsluiten. De vraag hierbij is vooral wie en wat heb je nu, maar ook straks weer nodig. Als je bijvoorbeeld personeel ontslaat welke je in de (nabije) toekomst harder nodig hebt dan ooit, dan help je jezelf niet vooruit.

Wij zien dat klanten aan het afwegen zijn welke activiteiten door moeten gaan en waar gekort kan worden zonder dat de nabije toekomst van het bedrijf in gevaar komt. Daarbij wordt nog meer stilgestaan bij de toegevoegde waarde van iedere uitgegeven euro, de investeringen moet zo effectief en efficiënt mogelijk zijn.

Optimalisatie van marketing en uitgaven

Marketing is de afgelopen jaren al behoorlijk efficiënt ingericht. We gebruiken technologie, hergebruiken materialen en meten steeds meer de effectiviteit van activiteiten. Toch kan het vaak nóg slimmer. Een aantal voorbeelden:

  • Kun je nu goed met je franchisenemers communiceren over de coronamaatregelen en lukt het snel de bijbehorende communicatiematerialen beschikbaar te stellen, toegespitst op locatie specifieke indelingen, formaten, prijzen en/of assortimenten? Zo nee, dan is het verstandig om te kijken naar een platform waarmee je sneller kunt communiceren en (gepersonaliseerde) marketingmaterialen kunt bestellen die op offline én online kanalen ingezet kunnen worden. Minimalisatie in overhead voor hoofdkantoor en ondernemer, maximalisatie in rendement van je POS!
  • Moeten franchisenemers zelf meer (social) marketing doen omdat je centraal minder capaciteit hebt? Geef hen dan tools, inspiratie en kant-en-klare content om het ze gemakkelijk te maken. Zo borg je dat de uitingen voldoen aan de corporate richtlijnen en bijdragen aan het merk. Kijk bijvoorbeeld eens wat onze Social Media module voor je kan doen. Hiermee houdt je grip op de kwaliteit en zie je wat er gebeurt.
  • Renderen je (online) marketingactiviteiten voldoende? Laat een korte Marketing Audit uitvoeren en zie hoe je op korte termijn meer rendement kunt halen met je budget.
  • Worden de best practices gedeeld onder je franchisenemers? Versterken franchisenemers elkaar? Zoek je nog intensiever naar samenwerkingen en insights? Via een Franchise Platform kan je delen, meten, weten en versterken. Vanuit de vestiging én vanuit je hoofdkantoor.

Herijken van de 4P’s of 4E’s in crisistijd

Prijs of exchange

Onlangs las ik weer een mooi artikel over pricing als instrument voor marketeers. Het voelt als een laatste redmiddel, maar dat is het niet. Prijselasticiteit is een erg krachtig en strategisch instrument om marge en omzet te optimaliseren, zeker in deze tijd. Misschien is de toegevoegde waarde van je product in deze tijd wel hoger dan normaal. De cafetaria kan nu een toevluchtsoord zijn om even uit huis te zijn en op 1,5 meter afstand andere mensen te ontmoeten en een praatje te maken. De 20 cent die een kroket extra kost heeft de klant wellicht niet eens door of heeft het er zelfs graag voor over om de ondernemer deze crisis door te helpen.

Plaats of Everyplace

Wees daar waar je klant is en zorg dat het assortiment en de klantbeleving aansluit bij je merk en de verwachtingen van de klant. Bied je in de lokale vestiging van Boots extra veel service en advies, dan moet dit op de webshop ook aanwezig zijn door bijvoorbeeld een adequate chatbot.

Product of Experience

Als we deze zomer niet op vakantie kunnen of beperkt worden, kan dan de lokale koffiebar wellicht deze verdiende momenten van ontspanning bieden? Speel op deze situatie in door een strandje voor je winkel te maken, palmbomen neer te zetten of zorg voor buitenlandse accessoires om klanten te verrassen/ aan te trekken. Mits het past bij de branding uiteraard.

Promotie of Evangelism

Wees daar waar je klant is, online en offline. Had je als snackformule nog geen thuisbezorging, dan is er nu de noodzaak ontstaan om dit in te regelen. Ben je online snel te vinden zodat men weet of je open bent? Cruciale informatie die, nu meer dan ooit, up-to-date moet zijn. De coronacrisis biedt ook nieuwe invalshoeken/kansen voor campagnes: Nederlanders geven hun vakantiegeld dit jaar waarschijnlijk meer uit in Nederland. Ook hebben de meeste mensen meer vrije tijd. Het sterretje dat al een tijdje in de voorruit van je auto zit, laat je daardoor nu misschien wel maken bij Autotaalglas.

Investeren in de toekomst

Wij denken mee met onze klanten en jou om het beste uit de situatie te halen; vandaag en op de lange termijn. Wil je graag met ons sparren over de mogelijkheden voor jou? Neem dan contact op met het Communiq Team en we helpen je verder, zoals we dat ook doen voor mooie merken als McDonald’s, Ziggo, ANWB, Kwalitaria, Délifrance en Autotaalglas.

Neem contact op