Steeds meer bedrijven vinden hun weg naar TikTok. ‘Dat is toch die app met die dansjes?’ Ja, klopt, maar is zoveel meer mogelijk. Met meer dan 3 miljoen gebruikers in Nederland kun je er bijna niet meer omheen. Ongeveer de helft van deze gebruikers is tussen de 6 en 13 jaar. Een zeer jonge doelgroep dus. Maar er liggen ook heel veel kansen voor de doelgroep 15-25 jaar. Zij zijn erg actief op social media en zijn ook vooral op zoek naar vermakelijke content. Sinds de corona tijd zijn er steeds meer ‘oudere’ gebruikers bijgekomen.
TikTok als saleskanaal?
Sinds februari 2021 is er de mogelijkheid voor ‘livestream’ shopping. De realiteit tot nu toe was dat mensen niet doorklikken naar jouw website. Het kanaal was tot nu toe vooral bedoeld voor vermaak. Dus grappige filmpjes, leuke challenges, informatie met een knipoog. Waarvoor zet je TikTok nu in als bedrijf? Hoe succesvol TikTom eCommere gaat zijn weten we nog niet. Waar je TikTok in iedergeval voor kunt inzetten is branding en engagement. Door op een goede manier op TikTok aanwezig te zijn, zorg je voor waardering bij de jongere doelgroep. Jongeren én ook volwassenen laten door middel van brands zien wie ze zijn. Bijvoorbeeld door het dragen van een mooie sneaker. Maar dus ook door specifieke merken te liken en volgen. Ze verlenen hun identiteit hieraan. Met de toevoeging van eCommerce creëer je niet alleen een vaste fanbase, maar genereer je ook direct sales.
Opvallen
TikTok is een snel platform. Je bent zo weggeswiped. Zorg dus dat je opvalt. Het gaat niet om het meest perfecte filmpje, maar wel om creativiteit en authenticiteit. Voor je begint met TikTok is het leuk en leerzaam om eens te kijken wat andere bedrijven allemaal doen. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld: het Rode Kruis, De Efteling, Bol.com of de Politie Amsterdam.
Maak hiernaast een Pro Account aan. Dit is gratis en hiermee heb je een goed inzicht wat er op jouw pagina gebeurt.
#HASHTAG
Plaats je een video, zorg dan dat hij kort (max. 15 seconden) en duidelijk is. Vergeet ook vooral de juiste hashtags niet. #FY #FORYOUPAGE #VOORJOU. De For You page is de pagina die je het eerst ziet wanneer je de app opent. Door op deze pagina terecht te komen vergroot je dus enorm je bereik. Naast de #FORYOUPAGE zijn er vele trending hashtags. Tiktok geeft via een speciaal tabblad een mooi overzicht van de meest populaire hashtags.
Influencers
Naast bedrijven op TikTik is er ook een groot scala aan influencers. Personen met een erg groot bereik, die bij de jongeren een enorme popstatus hebben. Met deze influencers zijn diverse samenwerkingen mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan de promotie van een product of een bezoek aan je bedrijf. Of bedenk een leuke challenge die jouw influencer aftrapt. Zij kunnen hiermee een doelgroep aanspreken die misschien hiervoor nooit op jouw pagina was terecht gekomen. Daarnaast weten de influencers als geen ander welke content werkt en welke niet.
Adverteren
Ook adverteren op Tik tok is mogelijk:
- Feed advertenties. Deze video’s van 5 tot 15 seconden komen tussen de gewone feed te staan en zijn vergelijkbaar met Insta stories.
- Brand Takeovers. Deze video’s van 3 tot 15 seconden worden direct weergegeven wanneer iemand de app opent. Hiermee kan je iemand meteen naar jouw website of eigen profiel pagina leiden.
- Top View. Deze video wordt direct getoond als je de app opent en verschijnt daarnaast ook als eerste in je feed. De video kan tot 60 seconden duren.
- Branded hashtag-challenges. Hier krijgen de gebruikers een banner te zien waarmee ze meteen naar pagina gaan waar de challenge wordt uitgelegd. Een van de eerste succesvolle hashtag was die van Guess. #InMyDenim. Met meer dan 40 miljoen views wereldwijd een enorm succes. Dit is voor Nederlandse begrippen nog wel wat hoog gegrepen, maar wel een mooi voorbeeld om inspiratie uit te halen.
Het targetten van je doelgroep kan nu alleen nog op leeftijd en locatie. In de toekomst zal dit waarschijnlijk net als bij Facebook worden uitgebreid.
Privacy
TikTok heeft onlangs enkele wijzigingen doorgevoerd in de privacy instellingen, waardoor de jongere generatie beter beschermt wordt.
Lees er hier meer over.
TikTok i.c.m. franchise
Zoals in een eerder blog al omschreven, TikTok kan heel goed corporate, maar ook lokaal ingezet worden. Hierbij is het wel belangrijk om een keuze te maken. Je kunt hierbij niet, zoals bij Facebook, een corporate post door pushen naar lokale accounts. Óf je kiest er als hoofdkantoor voor om een TikTok jaarplanning te maken met als doel branding. Óf vestigingen maken hun eigen lokale TikTok content met als voornaamste doel om de lokale betrokkenheid te verhogen.
Kies je voor corporate? Dan is het goed om bijvoorbeeld 2 kernpersonen aan te wijzen die de contentplanning maken en uitvoeren. Bedenk zelf wat je uit wilt dragen en binnen welke huisstijlkaders, maar geef de aangewezen personen vooral vrijheid om zelf met de invulling te komen. Op deze manier wordt het echt authentiek.
Kies je voor lokaal? Vraag welke lokale vestigingen het leuk vinden om met TikTok aan de slag te gaan. Het is niet voor iedereen weggelegd en ondernemers moeten natuurlijk keuzes maken in hoe ze hun tijd besteden. Je kunt beter 1 kanaal goed inzetten, dan 3 kanalen half. En enthousiasme en motivatie zijn belangrijke pijlers om op de lange termijn doelstellingen te behalen. Wanneer de lokale ondernemer het leuk vindt om te investeren in TikTok, zal dit ook zichtbaar zijn in de video’s die gemaakt worden en zal dit automatisch ook tot meer engagement leiden.
Geef de lokale TikTokkers duidelijke kaders aan als het gaat om de weergave van je merk. Zorg dat ze de juiste kleding dragen, dat de vestiging op orde is, de hygiëne op orde is, dat er richtlijnen zijn met betrekking tot taalgebruik. Qua content hebben ze dan volledige vrijheid, maar het kader valt dan wel binnen je branding.
Engagement
Tiktok hecht veel waarde aan engagement. Het hele algoritme is daar ook op ingericht. Wat vind ik leuk? Waar kijk ik naar? Waar reageer ik op? Op basis daarvan wordt de nieuwe content getoond. Net als bij alle social media kanalen is het belangrijk dat je zorgt voor volgers. Personeel, klanten, vrienden, enz. Vraag ze om je nieuwe video te bekijken en te liken. Op basis van deze acties, zullen anderen met een vergelijkbaar profiel de content weer sneller te zien krijgen.
Voorbeeldcase Kwalitaria
Franchise formule Kwalitaria is ook gestart met TikTok. Ze hebben onder de ondernemers een challenge uitgezet met de opdracht zoveel mogelijk views te verkrijgen met de #kwalitaria & #kwalicrew. Diverse vestigingen zijn hier enthousiast mee aan de slag gegaan. We hebben 2 winnaars (o.b.v. views en likes) gevraagd naar hun bevindingen.
Joey van Kwalitaria Zwijndrecht heeft met hun video 213.000 views gehaald in een paar weken tijd. Hij vertelt: ”Wij hebben in ons team 2 Tiktokkers zitten die erg creatief zijn. Deze dames hebben gelijk vanaf het begin het voortouw genomen om iets te organiseren. Ze hebben hierbij de volledige vrijheid gekregen binnen de geldende coronaregels. Van de 24 personeelsleden hebben er uiteindelijk 19 meegedaan! Eén van de dames had al een eigen account, dus deze hebben we gebruikt zodat ons bereik direct al groter zou zijn. We vonden het erg leuk om mee te doen, al is het maar om in tijden van corona weer wat met het team gedaan te hebben :). Het is niet een kanaal dat we zelf heel actief zullen gaan inzetten, aangezien het niet direct winst oplevert. Maar als er een nieuwe challange komt, zullen we wel weer mee doen!
Bij Kwalitaria Keizerslanden is de aanpak vrijwel gelijk geweest. Ook hier vond het personeel het erg leuk met de challenge aan de slag te gaan. Vestingsmanager Erwin geeft net als Kwalitaria Zwijndrecht aan dat hij op korte termijn niet actief verder zal gaan op TikTok aangezien zijn affiniteit niet bij social media ligt en Tik Tok geen directe winst oplevert. Op de vraag of hij TikTok adviseert aan andere bedrijven antwoord hij toch: “Als je een personeelslid hebt die het leuk vindt, zou ik het wel inzetten.”
Kwalitaria heeft dus gekozen voor een challenge met een lokale aanpak i.c.m. een landelijke hashtag. Op deze manier zorg je voor branding van je merk en lokale binding. Binnen het team was er veel enthousiasme om met het kanaal aan de slag te gaan en je ziet dat dit bijdraagt aan het hoge bereik dat in korte tijd behaald is. Op korte termijn wordt er bij deze vestigingen geen vervolg aan gegeven, maar richting de toekomst zou het wel kunnen bijdragen aan de brandingsdoelstellingen van Kwalitaria wanneer er bijvoorbeeld vaste TikTokkers worden aangesteld om het merk Kwalitaria een gezicht te geven op het platform.
Aan de slag met TikTok?
Samenvattend is TikTok met een tikkeltje humor en wat tijd en creativiteit de moeite waard om in te investeren wanneer je wilt werken aan je branding binnen de jongere doelgroep. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met het team van Communiq.

Geschreven door Margreet Bruins
Graphic Designer