Het advertentiebeleid binnen Facebook is onlangs aangescherpt om de privacy van haar gebruikers te beschermen. Voor adverteerders betekent dit grote veranderingen. Welke dat precies zijn en wat dit voor directe gevolgen heeft lees je in deze blog.  

Tegengaan discriminatie

Voorheen was het nog mogelijk om advertenties te maken binnen Facebook, welke je specifiek zou kunnen richten op mannen in de leeftijd tussen 18 en 25 die in Zwolle wonen. Ideaal natuurlijk om een advertentie te tonen aan precies de doelgroep die je wilt bereiken. Maar hoe zit dat met het aanbieden van vacatures? Komen mensen van de leeftijd > 45 jaar die werkzoekend zijn dan nog wel aan bod, als niemand de advertenties op hen richt? In de basis is dit de leeftijdsdiscriminatie die Facebook wil tegengaan.  

Daarom heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook, per 7 december 2021 bepaald dat er speciale advertentiecategorieën komen om (onder andere) deze leeftijdsdiscriminatie te voorkomen. Deze speciale advertentiecategorie dien je te selecteren wanneer je advertenties plaatst voor huisvesting, werkgelegenheid of leningen. Hier worden vervolgens strengere eisen aan gekoppeld.  

Waarop mag er niet gediscrimineerd worden?

Voor advertenties binnen één van deze speciale advertentiecategorieën is het niet meer mogelijk om persoonlijke eigenschappen te specificeren zoals:

  • Leeftijd;
  • Geslacht;
  • Locatie, postcode; ( <15km)
  • Nationaliteit;
  • Burgerlijke staat;
  • Bepaalde interesses;
  • Beperking of medische aandoening.

Kijken we dan specifiek naar het voorbeeld van een advertentie voor een vacature, dan is het niet mogelijk om bepaalde leeftijden te selecteren. Hierbij is er automatisch een range van 18 – 65+ ingesteld. Daarnaast is de keuze tussen mannen of vrouwen niet meer beschikbaar. Wil je qua regio de vacature-advertentie plaatsten in een straal van 5km rondom een stad, dan is dit alleen mogelijk met een straal groter dan 15km.

Strenge controle op advertenties

Er zal strenger worden gecontroleerd op het juist toepassen van bovenstaande regels. Wil je advertenties online plaatsen voor huisvesting zonder dat je de speciale advertentiecategorie hebt geselecteerd, dan zullen deze advertenties worden afgewezen. Dit alles geldt ook voor de teksten. Wanneer je een zin gebruikt als: ‘Op zoek naar werk en tussen de 18 en 25 jaar? Solliciteer dan direct!’, zal de advertentie worden afgekeurd omdat dit valt onder leeftijdsdiscriminatie.

Gevoelige advertentiecategorieën

Naast bovenstaande persoonlijke eigenschappen gaat Facebook per 19 januari 2022 verbieden om zogenoemde ‘gevoelige’ advertentiecategorieën te gebruiken. Denk hierbij aan categorieën zoals; gezondheid, politieke overtuiging, seksuele geaardheid, ras en religie. Dit alles om de privacy van de gebruiker te verbeteren. Op Meta’s sociale netwerken wordt niet specifiek bijgehouden tot welke doelgroep een gebruiker hoort, maar wel of die bepaalde pagina’s of groepen volgt. Deze optie wordt begin volgend jaar weggehaald.  

Is Facebook (en Instagram) adverteren dan nog wel interessant voor mij?

Jazeker! Natuurlijk is het jammer dat er bepaalde specificatie opties worden weggehaald, maar dit hoeft niet te betekenen dat we het platform Facebook (en Instagram) links moeten laten liggen. Dagelijks heeft Facebook nog altijd ruim 10 miljoen bezoekers. Het aantal dagelijkse gebruikers op Instagram is zelfs met 3% gestegen ten opzichte van vorig jaar, naar ruim 7,3 miljoen. Hierdoor zijn Facebook en Instagram nog altijd enorm interessante platformen om jouw doelgroep te bereiken. Staar je dus niet alleen blind op het binnenhalen van minder leads t.o.v. vorige maand, maar kijk naar de doelen die je nog wel kunt behalen:

  • Awareness, het vergroten van je naamsbekendheid.
  • Involvement, denk hierbij aan reacties, shares en bezoekers van je website.
  • Engagement, meer bezoekers op je social media kanalen en terugkerende bezoekers op je website.
  • Leads, potentiële klanten of sollicitaties.
Persoonlijke content

Vanwege de verwijderde specificatie opties is het belangrijker dan ooit om je te onderscheiden op je content. Heb jij een speciale wervingsvraag? Gebruik dan een afbeelding of animatie met een persoon in de doelgroep waarin jij mensen zoekt. Laat ook de primaire tekst en koppen zo goed mogelijk aansluiten bij de doelgroep (bijvoorbeeld wel of geen smileys). Hierna is het een kwestie van testen. Doet de advertentie wat hij moet doen, en spreekt hij de juiste mensen aan? Uitbreiden. Spreekt deze niet aan? Bijsturen en opnieuw testen.


Meer weten?

Wil jij meer weten over de manier waarop wij bedrijven helpen met adverteren? Of kunnen we meedenken met specifieke vraagstukken?

Neem dan contact met ons op.

NEEM CONTACT OP
Marcel Witman

Geschreven door Marcel
Digital marketing consultant