Met McDonalds in gesprek over lokale marketing in Nederland.
Terug naar Cases Overzicht.

McDonald’s & Communiq

Local Store Marketing met een goudgeel randje

Als we ruim 20 jaar geleden met een bijbaan bij McDonald’s starten, wordt ons meteen verteld dat ze friet hebben. Dus géén patat. Nu is dit het eerste wat wij nieuwe collega’s bij Communiq vertellen.

Het typeert onze relatie met McDonald’s. Daar in de keuken is het voor Communiq begonnen. De formule zit in ons DNA.

Krachten bundelen

Onze samenwerking met McDonald’s mag gerust bijzonder genoemd worden. Aan het begin van deze eeuw raken we in gesprek met de ondernemer van de McDonald’s-restaurants in Zwolle. We werken op dat moment nog bij zijn restaurant in Zwolle-Centrum. Hij vertelt dat Local Store Marketing voor McDonald’s een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie is. We zijn gefascineerd door zijn verhaal en nemen hem mee in onze visie op franchise marketing. We bundelen onze krachten en maken een aantal uitingen voor de Zwolse McDonald’s. Het is de start van een avontuur met een goudgeel randje.

Facts & Figures

We zijn de samenwerking gestart met 1 lokale ondernemer, maar werken nu voor alle 240 restaurants in Nederland. Met een enthousiast team werken we jaarlijks aan ruim 3.000 unieke projecten; variërend van raamstickers voor ondernemers tot landelijke, gepersonaliseerde POP-leveringen. Om feeling te houden met wat er gebeurt binnen McDonald’s en continu te blijven verrassen, houden we 1 keer in de 2 weken een zogenaamde ‘McMeeting’. En nee, Hamburgers en Milk Shakes staan niet altíjd op het menu.

240 McDonald’s restaurants in Nederland werken samen met Communiq
3000 unieke projecten; variërend van raamstickers tot gepersonaliseerde POP-leveringen
Voorbeeld scherm uit Mpromo, het 'local store marketing platform'. Het Local Store Marketing Platform van McDonald’s

“Jullie zijn en blijven in mijn beleving de partij waar je op kunt bouwen en op kunt terugvallen”

Ron Feenstra, ondernemer McDonald’s

Onze (Mc)Drive

Service with a smile, dat levert McDonald’s. Het is één van de ingrediënten van hun filosofie. Net zoals goede kwaliteit leveren en klanten waar voor hun geld geven. Wij hanteren diezelfde filosofie binnen Communiq. Wij onderscheiden ons door onze intrinsieke drive om er écht wat van te maken. Het zorgt ervoor dat wij succesvolle Local Store Marketing-initiatieven leveren. Of het nu gaat om een uitgewerkt plan voor een restaurant of om een compleet gepersonaliseerde POP-productie voor het hoofdkantoor.

Een dynamische wereld

Geen wereld is zo dynamisch als die van McDonald’s. Onze uitdaging is om te blijven verrassen en dat doen we met liefde. Ron Feenstra, de eerste McDonald’s ondernemer die destijds met ons in zee ging, waardeert de creativiteit en de samenwerking. Het blijft hem bij. Hoewel hij inmiddels al jaren gepensioneerd is, laat hij onlangs nog weten: “Jullie zijn en blijven in mijn beleving de partij waar je op kunt bouwen en op kunt terugvallen. Jullie leveren perfecte service en ideeën!”

Sta je zelf voor een
vergelijkbare uitdaging?

Ontdek jouw kansen

Kansen om je tanden in te zetten

We zijn echter nog lang niet klaar! Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor McDonald’s en Communiq. De intensieve samenwerking die wij met McDonald’s hebben, zal wat ons betreft alleen maar uitgebreid gaan worden. Wij zien nog enorm veel kansen binnen de traditionele Local Store Marketing, maar ook op vlakken als digitalisering en professionalisering. Kansen waar wij graag onze tanden in zetten.

Voorbeelden van materialen voor lokale marketing acties bij McDonalds.

Wat we doen voor McDonald’s:

Software ontwikkeling, local store marketing,
POS producties, DTP, accountbeheer

Onze expertisegebieden