Een nieuwe huisstijl, nieuwe regels. Elk detail telt. Onze studioprofessionals hebben zich vol enthousiasme vastgebeten in de nieuwe ANWB styleguide en diverse communicatiemiddelen in een fris jasje gestoken. Een fantastische uitdaging!
Huisstijl is de basis
Als Local Store Marketing bureau werken we samen met klanten, maar vaak ook met andere bureaus van deze klanten. In sommige gevallen worden de corporate campagnes (above the line) door het brandingsbureau ontwikkeld en zorgen wij voor de doorvertaling naar de lokale vestigingen. Soms bedenken wij volledige campagnes van A tot Z binnen bestaande brandingsrichtlijnen. Soms starten we met een paar kaders en werken we vanuit daar een volledige lijn aan marketingmaterialen en campagnes uit. Onafhankelijk van waar we starten, zorgen we altijd voor een goede borging van de huisstijl. Zeker bij franchise organisaties is het van groot belang dat zowel corporate als alle vestingen één gezicht hebben. Dat de consument – waar hij ook komt – dezelfde merkbeleving heeft.
Huisstijlbewaking
De huisstijl is dus de basis van alles wat onze studio opmaakt. Goede richtlijnen zijn daarom erg belangrijk. Gelukkig kun je daar bij ANWB wel op vertrouwen! ANWB heeft veel verschillende afdelingen en producten en elk daarvan werkt weer met verschillende partners. Het is een hele uitdaging om hiervoor een goed document op te stellen, zodat iedere medewerker en elke partner vanuit dezelfde uitgangspunten aan de slag gaat. Het is niet de bedoeling dat elke opmaak langs de huisstijlcommissie moet, dus het moet voor iedereen goed toe te passen zijn.
Stap 1: introductie
Al jaren maken we diverse communicatiemiddelen voor ANWB. Deze moeten nu allemaal aangepast worden naar de nieuwe huisstijl. Hoe starten we? In de eerste plaats met natuurlijk een grondige toelichting en uitleg vanuit het huisstijlteam van ANWB. Aan de hand van een prachtig digitaal huisstijlhandboek bespreken we alle vernieuwingen, richtlijnen en voorbeelden. Wat een klus hebben zij geklaard! Erg belangrijk hierbij zijn de overwegingen die zijn gemaakt. Wanneer wij snappen waarom specifieke keuzes zijn gemaakt, kunnen we de huisstijl nog beter toepassen.
Stap 2: toepassing
We starten met de restyle van een campagne dat bestaat uit verschillende communicatiemiddelen. Naast de diverse richtlijnen, is er door het huisstijlteam een duidelijk grid neergelegd waar o.a. genoemd wordt hoe groot het logo mag zijn, in welke verhoudingen en op welke posities deze wordt toegepast. Hierdoor lijkt het wellicht een eenvoudige ‘invul’ opdracht. Wanneer je echter aan de slag gaat, blijkt dat het in de praktijk toch altijd zoeken is naar de juiste invulling. Waar in het huisstijlhandboek gewerkt wordt met grote sfeerbeelden, hebben wij voornamelijk informatieve materialen met veel tekst. Welke lettertypes worden in verschillende headers gebruikt? Wanneer gebruik je welke kleuren? Wanneer gebruik je een rustige blokkenstructuur en wanneer voeg je een speels element toe? Onze vormgevers Fabian en Boy vertellen: “De nieuwe huisstijl is heel divers. Waar het voorheen uit veel rechte elementen bestond, kunnen we nu veel dynamischer omgaan met elementen. Toch is het ook zoeken. We hebben eigenlijk een groot speelveld gekregen met grote hekken eromheen waar we binnen moeten blijven. Dus hoe zorgen we dat we binnen de kaders toch telkens weer verrassende – maar herkenbare – ontwerpen neer kunnen zetten”.



Stap 3: afstemming
Na veel uitproberen, staat de eerste campagne. Deze spiegelen we met de huisstijlafdeling van ANWB. Er zijn nog diverse vragen die niet duidelijk zijn. Of toevoegingen die wij gedaan hebben zoals een QR-code ter aanvulling op een URL. En logo’s van winkeliers die toegevoegd mogen worden. Na een paar keer schakelen, hebben we uiteindelijk een eerste campagne staan! Nu kunnen we door met de andere campagnes. Ook al zijn de materialen hiervan vrijwel hetzelfde, beelden en teksten verschillen toch telkens weer waardoor je elke keer moet blijven kijken wat wel of niet werkt.
Stap 4: borging
Bij Communiq werken we met meerdere vormgevers voor al onze klanten. Hoe borgen we dat materialen altijd volgens de richtlijnen worden opgemaakt? Het is een hele kunst om elk detail uit een huisstijlhandboek scherp te hebben. En dat voor verschillende klanten! In de eerste plaats is er altijd 1 vormgever hoofdverantwoordelijk. Deze kent alle ins en outs van het huisstijlhandboek. Daarnaast heeft elke klant een eigen klantteam met o.a. een tweede vormgever en projectmanager. Dit team is ook volledig op de hoogte. Vervolgens zorgt de 1e vormgever dat alle andere collega’s in grote lijnen op de hoogte zijn van de richtlijnen, waar alle documenten te vinden zijn en waar alle basisbestanden staan. Eenvoudige doorvertalingen kunnen hierdoor door iedereen opgepakt worden. De 1e en 2e vormgever zullen hierbij wel altijd alle ontwerpen checken op huisstijl voordat deze de studio verlaten. Nieuwe materialen en campagnes worden altijd met het klantteam opgepakt voor een goede borging van het merk.
Stap 5: platform
Alle materialen die wij maken worden op het ANWB LSM-platform gezet. Hier kunnen bijvoorbeeld fietsenwinkels hun marketingmaterialen bestellen. Alle materialen krijgen een eigen identificatienummer, zodat wij en andere fulfilmentpartijen altijd weten welke materialen er besteld worden en we zeker zijn dat altijd de laatste huisstijlvariant uitgeleverd wordt.
Een geslaagde next step!
Het is ontzettend gaaf om voor een groot merk als ANWB te werken en bij te dragen aan hun sterke branding! Dit doen we ook voor andere grotere en kleinere merken met veel passie. Met onze 20 jaar ervaring in franchise marketing maken we samen met gepassioneerde ondernemers en marketingprofessionals de volgende stap en kunnen we echt impact maken om merken te laten groeien.

Geschreven door Jolanda Nijeboer
Accountmanager