Chiqueolatte wil, zoals vele beginnende franchiseformules, groeien met het aantal vestigingen. Niet alleen in Nederland, maar ook over de grens zijn de ambities groot. Met nieuwe vestigingen in Amsterdam, London en Dubai is de ambitie van Chiqueolatte om een wereldspeler van formaat te worden in het luxe segment van koffiebars met een verrassend assortiment van chocolade lekkernij.
De ambitie voor werving van franchisenemers
Voor het werven van nieuwe ondernemers gebruikt Chiqueolatte het eigen netwerk en de bekende platformen zoals Franchise+ en De Nationale Franchisegids. Eelco van de Glind (Directeur Chiqueolatte) had echter de wens om zelf meer in control te zijn over de reis van aspirant-franchisenemers en hen zelf blijvend te kunnen inspireren met alles wat zijn formule te bieden heeft. Niels (Communiq) en Eelco vonden elkaar wat betreft passie voor marketing en technologie en daarmee was het project ‘franchise recruitment’ geboren.
De inrichting: tools en content
De strategie die is gekozen om met franchise recruitment aan de slag te gaan is inbound marketing. Voor inbound marketing heb je een marketingautomation systeem nodig en relevante marketingcontent om aspirant-franchisenemers mee op reis te nemen door de fases van awareness, consideration en decision. Communiq heeft Hubspot ingericht om grip te krijgen op de persoonsgegevens en het gedrag (Hubspot CRM). Daarnaast zijn er twee flows ingericht om aspirant-franchisenemers aan te trekken en te verleiden om met Chiqueolatte in gesprek te gaan (Hubspot Marketing Hub). Belangrijk is hierbij dat een systeem niet zaligmakend is. Belangrijke ingrediënten zijn een goed (merk)verhaal, het juiste (social) wervingskanaal, de juiste targetting en een persoonlijke benadering. Oh en vergeet ook het bijsturen o.b.v. de data niet. Communiq heeft de klantreis uitgetekend, content geschreven en dit alles samengebracht in het systeem. We verleiden aspirant-ondernemers zo niet alleen, we blijven ze daarmee ook raken met relevante content op de langere termijn en zorgen voor goede opvolging.
Het resultaat tot nu toe
De reflectie van Eelco op project ‘franchise recruitment’ tot nu toe: de samenwerking met Communiq verloopt erg goed en voelt vertrouwd. De eerste resultaten stemmen hoopvol: al op de eerste dag melden zich een aantal nieuwe gegadigde aan en dit blijft goed doorlopen. Het is natuurlijk afwachten wie zich uiteindelijk aansluit bij Chiqueolatte als franchisenemer. Bij het doorlopen van het proces zijn we zo transparant mogelijk en willen we aspirant-franchisenemers de ruimte bieden om op hun eigen tempo en route te bepalen richting een mogelijke samenwerking. De coronacrisis gooit natuurlijk wel een beetje roet in het eten, al zijn we positief over de toekomst gezien de successen die we tot nu toe behaald hebben met onze prachtige formule. Op naar de volgende mooie vestiging waar we onze gasten blij kunnen maken.
Toekomst
Ook richting de nabije toekomst zijn we volop in ontwikkeling voor onze klanten met nieuwe initiatieven om te zorgen dat ze top op mind blijven en klanten voor hun merk blijven kiezen bij bezorging. Dat klanten de lokale gunfactor krijgen die in deze tijden zo belangrijk is.
Ben jij ook geïnteresseerd in de mogelijkheden voor jouw franchise organisatie? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door Niels Beernink
Directeur Marketing & Business Development