Het onbenut potentieel van QR-codes
QR-codes of wel ‘Quick Response’ codes zijn door velen in het verleden verkeerd ingezet en waren daarom niet erg populair én relevant. Zo stuurden ze je vaak naar de homepage van een website. Die had je zonder QR-code ook gemakkelijk gevonden. Niet relevant dus. Dat je ook nog een speciale App moest downloaden om een code te scannen hielp niet mee. Gelukkig is inmiddels het één en ander veranderd en leeft de QR-code weer helemaal. Hier lees je hoe je hem optimaal inzet!
Waarom zijn QR-codes relevant?
Om bij het begin te beginnen, wat is een QR-code? De QR-code is een vierkante code die je scant met de camera van je smartphone, waarna je op een specifieke plek op het World Wide Web belandt. Handig, want zo kan je iemand snel en eenvoudig de juiste kant op sturen. Ideaal dus als Call to Action (CTA) op drukwerk bijvoorbeeld. Een QR-code verbindt in dit geval de offline wereld met de online wereld en maakt dus ook meetbaar hoe goed je drukwerk rendeert.
Relevantie is cruciaal!
Denk wel goed na over waar en wanneer je een QR-code inzet. De code moet wel te scannen zijn, dus op persoonshoogte. Promotie via een hoge reclamemast is dus geen handig middel. Gebruik de QR code daar waar iemand ook echt de tijd heeft en neemt om de code te scannen. Op een flyer bijvoorbeeld om mee te doen aan een leuke actie of in een restaurant om het menu alvast te checken (of al online te bestellen). Een nieuwe implementatie is ook voor wallet marketing, waarmee je eenvoudig een kortingscoupon of spaarpas op je mobiel bewaart. Handig, snel, eenvoudig en dus aantrekkelijk voor de digitale consument van vandaag!
Toepassing vandaag de dag
De codes zijn tegenwoordig veel relevanter en gemakkelijker te gebruiken dan voorheen. In deze tijden van corona stuur je jouw klant snel én contactloos naar bijvoorbeeld informatiepagina’s en registratiesystemen. Daarnaast zijn de nieuwste telefoons standaard geprogrammeerd met een QR-code scanner. Een hele belangrijke ontwikkeling, waardoor je geen aparte app meer hoeft te downloaden. Het gebruikersgemak is hiermee sterk verbeterd! Bovendien zijn in deze tijd mensen gewend geraakt aan het gebruik ervan, waardoor er bijna geen drempels meer zijn.
Inzicht in data
Het gebruik van de QR-codes maakt offline middelen meetbaar. Dit doordat je o.a. inzichtelijk hebt hoe vaak een code op een bepaald middel of bepaalde plek wordt gescand. Middel? Plek? Jazeker. Je kunt voor één actie meerdere QR-codes aanmaken die bijvoorbeeld allemaal naar dezelfde actiepagina verwijzen. Aan deze QR-codes koppel je dan een UTM-code. Deze UTM-code is uniek en daardoor kan je in Google Analytics precies zien waar het verkeer op je actiepagina vandaan komt. Je ziet zo ook welk middel het beste rendeert. Je zult verrast zijn hoe goed drukwerk rendeert om online leads/traffic te genereren!
Met de verzamelde data, kun je jouw campagne vervolgens optimaliseren en beter maken. Voor onze klant McDonald’s voeren wij bijvoorbeeld promotiecampagnes voor McDelivery uit. De QR-code stuurt de gast naar de werken-bij website of de bestelpagina van McDelivery.
Ook leuk en relevant om extra op te vallen
Je kunt tegenwoordig je QR-code ook branden! Zo val jij weer een beetje meer op. Zie een voorbeeld:
PS. Scan de code en vul het formulier in, dan praten we graag met je verder over de mogelijkheden van QR-codes en de bijkomende inzichten voor jouw organisatie.
Meer informatie
Kunnen we jou helpen bij een juiste inzet van de QR-code in jouw POS en marketingmaterialen? Neem dan contact met ons op!
Het gebruik van QR-codes is een kleine knop in het hele systeem van franchise marketing waar je aan kunt draaien. Wij helpen je graag met al je uitdagingen van jouw franchise organisatie!

Geschreven door Tim Jans
Accountmanager
Pingback: Franchise Recruitment voor Chiqueolatte