Ondernemen in Corona-tijd is een uitdaging. Zeker wanneer je in de horeca zit. Hoe houd je het hoofd koel en blijf je positief? Vele restaurants die avondmaaltijden verzorgen, hebben nog steeds voldoende business om rond te komen. Maar wat als je leeft van koffie en lunch? Wij gingen in gesprek met Marjan van Anne&Max Zwolle. Hoe beleeft zij deze tijden en welke initiatieven neemt zij om zo goed mogelijk deze periode door te komen? Een inspirerend gesprek vol goede moed!
Kun je iets vertellen over de eerste lockdown?
Hoe beleefde je dit en kon je toen iets doen om nog inkomsten te behalen?
Er was destijds nog heel weinig bekend over het virus en de sluiting leek van tijdelijke aard. We hebben de afweging gemaakt om open te blijven voor afhalen en bezorgen van koffie, ontbijt en lunch of geheel te sluiten. Er speelden verschillende facetten een rol: de gezondheid van je team en onszelf, de vergoedingen vanuit de overheid, de loop in de stad en onze thuissituatie. Omdat het een aantal weken leek te duren, hebben we voor ieders gezondheid gekozen om te sluiten en pas vlak voor de geleidelijke opstart weer te openen. We konden toen eindelijk weer onze vaste gasten verwelkomen en vooral met elkaar in gesprek over de gekke tijd waarin we verkeerden. Een aantal uren per dag waren we geopend, tegen minimale omzet.
Hoe was de business na de eerste lockdown?
Moest je extra initiatieven tonen om klanten weer naar je vestiging toe te krijgen?
1 juni voelde alsof we weer voor het eerst onze deuren openden. Iedereen was een beetje zenuwachtig, het leek onze eerste werkdag! We zijn vol enthousiasme de eerste dag gestart en hebben meteen een goede omzet gedraaid. Dit is zo gebleven tot en met 15 oktober, de tweede lockdown.
Normaliter hebben we een capaciteit van 85 gasten binnen en 20 gasten buiten. Nu draaiden we – eerst met een minimale bezetting van maximaal 30, daarna maximaal 50 en later ca. 65 gasten – dezelfde omzet. Ondanks de hoeveelheid extra handelingen, zoals registreren en placeren van gasten en hogere personeelslasten. Na analyse bleek dat onze gasten per persoon meer besteedden. Ook verdeelden de gasten zich meer over de dag. Dus dit was positief.
Toch zagen we nog een bezoekersdal tussen 15-18 uur. We hebben een try-out gedaan met Wallet Marketing om meer gasten te stimuleren binnen te komen in dit tijdsvak. We hebben een actie gedaan met een gratis brownie, bij aankoop van een betaalde consumptie tussen 15-18 uur. We hebben dit ondersteund met flyers en raamposters. Helaas zijn we pas eind september gestart en kwamen we half oktober opnieuw in de lockdown. We hebben de actie aangepast naar een afhaalpromotie en behaalden toch nog een mooi resultaat. Het is leuk om te zien dat hierdoor nieuwe gasten in je zaak komen en een eerste kennismaking hebben gehad.
Hoe ging je de tweede lockdown in? Wat was anders dan de eerste lockdown?
De tweede lockdown kwam natuurlijk niet onverwachts, maar voelde heel anders. We waren een paar dagen volledig lam geslagen, letterlijk en figuurlijk. In de eerste lockdown hadden we ‘voorspeld’ rond 1 juni weer open te kunnen, de tweede lockdown is wat dat betreft anders. Straten bleven vol, thuiswerken leek geen noodzaak en cijfers liepen en lopen op. Dat gaf frustraties met volle straten en winkels terwijl wij dicht moesten blijven. Dat nu alleen essentiële zaken open mogen, voelt beter. Gedragsverandering wordt zo meer afgedwongen. Hopelijk is dit de manier om het virus onder controle te krijgen, uiteraard met hulp van het vaccin.
Welke initiatieven heb je ondernomen tijdens de lockdown om omzet te genereren? Jullie zijn bijvoorbeeld gestart met diverse nieuwe boxen?
Dat klopt. Wij zijn open voor afhalen en bezorgen binnen een straal van 4 km. We kunnen ons onderscheiden door overdag te bezorgen, naast lunch ook ontbijt vanaf 9 uur (in overleg eerder). Via Instagram laten we weten wat we hebben en naast onze eigen webshop hebben we ons assortiment op Zwolle-eet.nl staan. Thuisbezorgd is normaliter erg duur, maar werd in deze tijd toch ook een optie voor ons. Helaas bleek dat Thuisbezorgd in Zwolle nog geen bezorgers overdag heeft, waardoor het toch niet mogelijk was. Onze bediening stapt nu zelf op de fiets om te bezorgen. Met name in de kerstvakantie was er meer animo voor afhalen en bezorgen, maar dat staat qua omzet niet in verhouding tot normaal. We hebben momenteel een omzet verlies van 85%.
De boxen bestaan uit food, niet uit warme dranken. Deze kun je wel bij jullie afhalen? Wat doen jullie om dit te promoten?
Koffie en thee zijn inderdaad lastige bezorgproducten. We verkopen wel koffiebonen in zakken van 250 of 500 gram voor thuis. Dit zijn dezelfde koffiebonen als de bonen die door de barista’s worden gebruikt. Als je thuis geen maler hebt, doet de barista dit voor je. Daarnaast hebben we lekkere thee of Chai voor thuis. We zijn ook aan het kijken of we online betaalde barista workshops kunnen geven met verschillende soorten bonen.
Onze coffee to go promoten we via Instagram. Ook laten we hier zien welke producten we hebben voor thuis en geven tips over verschillende zetmethodes middels filmpjes. We zijn dit momenteel aan het uitbreiden in de nieuwe tool op Instagram, de guides.
Voor promotie maak je dus veel gebruik van Social media. Kun je hier iets over vertellen?
We willen met Anne&Max de huiskamer van de stad zijn en moeten dit nu vertalen naar Anne&Max voor thuis. Dit doen we deels met de producten uit de verkoopkast, maar natuurlijk ook met de boxen. We proberen het gezellige gevoel over te brengen middels fotografie, hierin laten we de inhoud van de boxen zien en beelden we medewerkers af. We laten de vertrouwde gezichten uit ons team zien in diverse settings, bijvoorbeeld thuis, in het park, onderweg op de fiets of met een koffie to go beker.
We proberen op Instagram verschillende mogelijkheden uit en proberen te achterhalen wat werkt. Vaak organisch, maar op vrijdag plaatsen we bijvoorbeeld ook een gesponsord bericht voor een ontbijtbox, lekker voor in het weekend.
In de zomer hebben we ook een actie ingezet om meer Insta-volgers te genereren door samen te werken met een kledingzaak uit onze straat, Sassy. We hebben een win & like actie gedaan. Sassy gaf een shoptegoed van €50 en wij een high tea voor 2 cadeau. We hebben gebruik gemaakt van ons gezamenlijke netwerk en hierdoor beide behoorlijk wat nieuwe volgers gekregen! Het is een stuk positieve exposure tegen relatief lage kosten.
Heb je ook nog andere initiatieven genomen?
Naast de inzet van Instagram hebben we ook geflyerd in ons bezorggebied. Bij onze vestiging hebben we beachflags neergezet om duidelijker te laten zien dat en wanneer we open zijn, we hebben binnen prijslijsten met onze To Go-producten geplaatst en grote posters op de ramen gehangen ter promotie van onze boxen met QR-codes om direct te bestellen.
Ook hebben we een lokale actie ingezet voor het goede doel. Lokaal ondernemerschap is een belangrijke pijler binnen de franchise-organisatie en toevallig benaderde één van onze Insta-volgers ons met de vraag of wij chocoladeletters – die zij ging maken en verkopen – wilden sponsoren voor een goed doel. Ik gaf aan hier graag aan mee te werken, maar in deze tijd minimaal budget heb. Aangezien ze het waardeerde dat we wel wilden helpen, besloot ze om het aantal door ons gesponsorde chocoladeletters te verdubbelen. Samen met nog een aantal ondernemers heeft dit geresulteerd in 350 chocoladeletters voor de voedselbank in Zwolle die vóór Sinterklaas werden afgeleverd. Het was fantastisch. De medewerkers van de voedselbank waren in tranen, omdat overgebleven chocoladeletters normaal pas nà de sint wordt geschonken. Het is gaaf om dit soort lokale acties met je volgers, collega’s uit de buurt of anderen te kunnen doen, zonder dat dit altijd een commercieel belang heeft.
Jullie werken ook samen met vloggers/bloggers?
Vlak voor de feestdagen hebben we één van onze volgers ‘Favoriete plekje’ benaderd voor een win/like actie. Zij is een Zwolse influencer en heet toevallig Anne. Ze past binnen onze doelgroep en komt graag bij Anne&Max. We hebben haar gevraagd cadeaubonnen voor sinterklaas en kerst onder de aandacht te brengen. Niet te geregisseerd, maar spontaan. Dit heeft een leuk resultaat opgeleverd, in verkoop cadeaubonnen en nieuwe volgers. Daarnaast vond ze het zelf erg leuk om te doen en heeft ze voor haar eigen beeldbank nog extra foto’s gemaakt die ze regelmatig terug laat komen op haar pagina.
Hoe gaat het met je personeel in deze tijden?
Ons team is heel belangrijk! Naast erkenning & herkenning van de gast, staat gastvrijheid hoog in het vaandel. Het erkennen en herkennen van de gast kan alleen als je een vast team hebt wat oprecht is en met plezier op de werkvloer staat. Hier besteden we heel veel aandacht aan, door veel trainingen te geven, te borrelen met elkaar en na een zware dag met elkaar af te sluiten. Dat we nu niet kunnen doen waar we goed in zijn en plezier aan beleven, maakt het lastig. Waarmee motiveer je de bedieningsmedewerkers terwijl ze kilometers per dag op de fiets zitten om te bezorgen? Dat is niet altijd gemakkelijk, maar toch weten we dit vaak om te buigen naar iets leuks! We verzinnen samen van alles voor Instagram, wat uiteindelijk de leukste foto’s oplevert. Ook bedenken we samen hoe we extra omzet kunnen genereren, gewoon tijdens de koffie of op een afgesproken moment. De betrokkenheid is groot, terwijl de werkzaamheden heel anders zijn.
Hoe kijk jij naar 2021 als ondernemer?
Nu we een aantal weken in de algehele lockdown zitten, de feestdagen voorbij zijn en de vaccinaties zijn gestart, heb ik het gevoel dat er licht aan het einde van de tunnel is. Hopelijk kunnen we weer open rond 1 april, waarschijnlijk met een beperkt aantal personen. Met een maximum van 30 personen kunnen wij kostendekkend draaien, hopelijk met uitbreiding naar het terras. Als we in september – de start van onze beste maanden – weer volop mogen draaien, dan zien wij het rooskleurig in.
Onze uitdaging is nu om kosten zo laag mogelijk houden, waarvan de huur en personeelskosten het belangrijkste onderdeel zijn. De huur heb je geen invloed op, je personeel wel. Vooral binnen je vaste team wil je zo weinig mogelijk verloop hebben, want er komt ook een tijd dat je weer mag opstarten. Dit wil je zo goed en efficiënt mogelijk doen.
We hebben open besproken wat de opties zijn, tijdelijk uit dienst of collegiale uitleen. Gelukkig is er veel loyaliteit en komen we er samen uit. Dus we blijven positief gestemd! Hopelijk mogen we snel weer doen wat we graag doen en dat is een glimlach op het gezicht van onze gasten brengen met de lekkerste koffie, broodjes en high teas!
Meer Corona initiatieven
Ben je benieuwd welke initiatieven wij nemen om franchise-organisaties en lokale ondernemers te ondersteunen in deze tijden van Corona? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door Jolanda Nijeboer
Accountmanager