Gepersonaliseerde Local Store Marketing (LSM) zorgt voor meer omzet. Denk aan meer marge, meer upselling en meer bounceback bezoeken. De ingrediënten voor effectieve LSM-campagnes zijn: klantdata, locatiedata en de juiste tool(s) om de inzichten snel te vertalen naar gepersonaliseerde communicatiematerialen voor iedere locatie.

Effectief inzetten van touch points 

Binnen een franchiseketen heeft de ene vestiging meer ruimte voor communicatie van campagnes dan de andere. Deze ‘touch points’ wil je daarom zo effectief mogelijk inzetten. Daarnaast blijft duurzaamheid een belangrijk thema en is het belangrijk dat er niet te veel of te weinig materiaal geleverd wordt. Het is daarom van belang dat per vestiging inzichtelijk is welke posities, formaten en materialen er nodig zijn.

Andere locatie, andere marketingtactiek 

Daarnaast draagt lokale relevantie enorm bij aan de kracht van een campagne. Wat in een kleine centrumzaak goed werkt, kan op een snelweglocatie compleet anders zijn en vice versa.

De doelgroep in een binnenstad zal eerder aankopen doen vanuit impuls. Het is dan bijvoorbeeld effectiever om met een stoepbord te focussen op een lekker tussendoortje, waarna je de klant in de winkel juist wilt verleiden meer te kopen dan dat ene product. Op een buitenlocatie kiest de klant er bewust voor om naar je toe te komen en kun je het stoepbord bijvoorbeeld inzetten voor een upsell campagne.

Bepaalde acties kunnen in de ochtend beter werken, andere werken beter in de avond. Daarnaast is de prijselasticiteit anders met concurrentie in je directe omgeving, dan wanneer je een groot eigen verzorgingsgebied hebt. Al deze inzichten hebben gevolgen voor de manier waarop je communiceert met je klant. Naast eerdergenoemde posities, formaten en materialen, dragen ook pricing en verschillen in opmaak bij aan een effectieve inzet van je POS-materialen.

Operationele uitdagingen 

In de praktijk blijkt bovenstaande een uitdaging. Voor 5 vestigingen zijn de verschillen nog wel te managen, maar wat als je 15 of 200 franchisevestigingen hebt? Dan wordt niet alleen het vastleggen van alle locatie ‘touch points’ een uitdaging, maar ook het bijhouden van bijvoorbeeld de locatie specifieke prijzen en het assortiment. Naast het managen van deze data is het belangrijk om de huisstijl en merkbeleving te bewaken, zodat er een consistent merkbeeld blijft bestaan.

Bij Communiq zijn we volledig ingericht op deze manier van personaliseren. Ons Franchise Platform zorgt ervoor dat franchisers zelf hun data kunnen aanpassen zoals prijzen en assortiment. Op basis van deze data kunnen wij hun materialen personaliseren. We doen dit voor losse lokale aanvragen, maar met hetzelfde gemak worden landelijke campagnes mét lokale versterking snel en kwalitatief goed geproduceerd, door o.a. de inzet van templates en het Franchise Platform. Hierdoor vergroten we de kracht van campagnes en zorgen we ervoor dat personalisatie de doorlooptijden niet vergroot.

Verzamelen van product- en pricingdata in het Franchise Platform 

Via de Product & Pricing Module houden vestigingen hun eigen productinformatie en pricing bij. Vanzelfsprekend binnen de kaders van de franchiseformule. Sommige producten horen bij je kernassortiment, terwijl andere optioneel kunnen zijn.

Het platform faciliteert in adviesprijzen op maat. Adviesprijzen worden op vestigingsniveau bepaald, op basis van de prijselasticiteit die geldt voor die specifieke vestiging. Dit gebeurt vanuit een generieke noemer (algemeen geldende adviesprijs), locatiespecifieke factoren (zoals nabije concurrentie) en voortschrijdend inzicht (zoals ontwikkeling in verkoopcijfers).

Voor het hoofdkantoor betekent dit volledige ontzorging. Geen ingewikkelde en foutgevoelige Excel-sheets met informatie per vestiging. Voor de franchisenemer betekent dit een eenvoudige manier om prijzen digitaal in te vullen. Communiq zorgt vervolgens voor een snelle opmaak en uitlevering van locatie specifieke POS-materialen. Zijn er vragen, dan staat uiteraard onze persoonlijke Account Support voor de ondernemers klaar.

Resultaat: POS-uitlevering op maat 
en geen verspilling
 

Het resultaat is dat campagnes i.c.m. de Product & Pricing Module meer resultaat opleveren, zonder dat het extra effort kost om te organiseren.

Vanuit corporate worden basismaterialen ontwikkeld waarmee de campagne wordt gecommuniceerd. De data vanuit de digitale Product & Pricing Module legt hier een laag bovenop. De uitleveringen worden per locatie bepaald, op basis van beschikbare posities en wenselijke indelingen. Vervolgens worden locatiespecifieke assortimenten en prijzen verwerkt op de materialen, zowel in tekst als in beeld.

De productie wordt centraal gedraaid waarmee je volumevoordeel behoudt en tegelijkertijd de resultaten genereert van locatie specifieke leveringen.

 

Maximaal resultaat, met geoptimaliseerde inzet van POS-materialen. Dat is waar wij ons dagelijks voor inzetten! Van inventarisatie en interpretatie van data tot de fysieke uitlevering en data-analyse achteraf.

Benieuwd hoe wij dit voor onze klanten realiseren? Bekijk de case van Kwalitaria!

Investeren in de toekomst

Is jouw formule klaar om samen met ons The next step in franchise marketing te nemen? 

Vraag een gratis demo aan!

Geschreven door Chiel-Jan Duinkerken

Directeur Operations