Het gebruik van kleuren is onmisbaar voor elk merk. Ieder merk gebruikt kleuren in haar logo, huisstijl en producten. Bij een sterke merkidentiteit is het belangrijk elementen te verwerken waaraan jouw klant je herkent en waarmee jij je onderscheidt van je concurrenten, zoals een logo of kleur. Elementen die bijdragen aan je merkidentiteit zijn bouwstenen die je aanwezigheid versterken in onder andere advertenties en winkelstraten.

Heb jij je wel eens afgevraagd waarom merken voor een bepaalde kleur kiezen in hun huisstijl? Dat komt doordat ongeveer 90% van de keuzes die jij maakt, wordt gestuurd door kleur! In deze blog leg ik je uit wat kleur doet met je merkidentiteit.

Het belang van kleur voor jouw merk

Kleur communiceert een non-verbale, maar toch directe emotie. De meeste mensen hebben sterke reacties op kleuren. Kleuren kunnen verschillende soorten klanten aantrekken. Impulskopers worden aangetrokken door warme kleuren, zoals rood, oranje, geel, zwart en donkerblauw. Mensen die juist goed nadenken over hun aankopen voelen zich aangetrokken tot de koelere kleuren blauw, groen en paars. Daarnaast zijn kinderen sneller te overtuigen met primaire kleuren, terwijl oudere mensen zich eerder aangetrokken voelen tot pastel tinten.

De associaties van kleuren

Iedere persoon heeft andere gevoelens en associaties bij een kleur. Dit wordt mede veroorzaakt door verschillende persoonskenmerken, de context en culturen waarbinnen je bent opgegroeid. Plus je eerdere ervaringen. Toch zijn er over het algemeen per kleur een aantal associaties die het grootste deel van jouw klant met een kleur zal hebben. Hieronder zie je welke associaties bepaalde kleuren oproepen, en welke merken daar een voorbeeld van zijn.

  • Rood
  • Warm, energie, passie, actie en urgentie.
  • Coca-Cola, Lego
  • Blauw
  • Betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid, stabiliteit, vertrouwen.
  • Bol.com, LinkedIn
  • Geel
  • Plezier, blij, energie, intellect.
  • Ikea, Jumbo
  • Groen
  • Fris, gezondheid, kalmte, natuur, geld.
  • Welkoop, Holland&Barret
  • Paars
  • Ambitie, wijsheid, spiritualiteit.
  • Hallmark, Yahoo
  • Oranje
  • Innovatie, creativiteit, enthousiasme, avontuur, balans.
  • Easyjet, ING
Denk jij er aan de kleur van jouw merk te veranderen?

Wil je de kleur(en) die je gebruikt veranderen? Houd dan goed de associaties die jouw doelgroep met jouw merk heeft in het achterhoofd en kies een kleur die daarbij past. Wil jij een internationale stap maken of heb jij al een internationaal bedrijf? Houdt dan ook rekening met de culturen in de desbetreffende landen. In Europa is blauw een veelgebruikte kleur in de zakelijke dienstverlening, omdat het staat voor verantwoordelijkheid en financiële diensten. Maar waar blauw de corporate kleur in Europa is, is rood de winnende kleur voor de zakelijke dienstverlening in Oost-Azië. Je zult niet het eerste Europese bedrijf zijn, die hierdoor in Azië de plank volledig misslaat.


Kan jouw merk een onderscheidende kleur gebruiken?

Nu jij wat meer weet over kleurenpsychologie, je merkidentiteit en waar de meeste kleuren voor staan kun je dit ook effectief toepassen op je eigen merk. Houdt in je achterhoofd dat er geen kant-en-klare oplossing is om de juiste kleur te kiezen. Het is het gevoel, de stemming en context waar het om draait.

Communiq denkt graag met jou mee over het juiste kleurgebruik, zodat jouw huisstijl een versterking is voor de merkidentiteit die jij uit wilt stralen.

NEEM CONTACT OP

Geschreven door Lara Pap
Junior Marketing Consultant

Neem persoonlijk contact met mij op!